7/6/12

"Lo Pedrís" informa


 Hem fet aquesta instancia a l'Ajuntament

 
Na Roser Moles Mariné , en tant que portaveu de l’Associació de veïns Lo Pedrís, amb NIE nº X0599483B, veïna del Baix Pallars, presenta a l’Ajuntament de Baix Pallars les preguntes, propostes i reflexions següents :

1-      Davant de les feines de neteja del bosc de la carretera de Gerri a Peramea afectat pel foc del 8 de març, demanem informació sobre les condicions amb la empresa que treballa, qui contracta? en quines condicions? destí dels arbres tallats? ...

2-      Degut a queixes rebudes per part d’algun veí sobre el desconeixement de la licitació del “xiringuito” de Gerri de la Sal ja que la informació no ha arribat a tots els veïns.
Demanem a aquest consistori que davant de qualsevol tema important (licitacions, ofertes de feina...) que                      s’hagi de fer públic es pengi als estalons dels diferents pobles del municipi, atenent que no es suficient penjar-ho     a l’ajuntament degut a la dispersió dels nuclis, creant  un greuge entre els veïns, ja que la informació és desigual.

3-      Ja que des de l’Associació sempre hem estat oberts a participar, i en uns moments en que és bàsic dinamitzar entre tots el nostre municipi, creiem important poder tenir informació sobre el patrimoni municipal i la seva gestió per part del consistori per poder aportar idees sobre les possibilitats de millorar el seu rendiment i alhora consensuar tant l’ús com la seva gestió.
 Per tant demanem una relació del patrimoni: natural (cotos, pastures, refugis, afectacions del Parc Nacional...) , de bens mobles, i dels bens immobles , així com de les condicions de gestió actuals per tal de poder treballar sobre un pla de viabilitat del municipi de Baix Pallars. 

4-      Recollint les idees dels dos últims punts volíem reflexionar plegats sobre el tema de la responsabilitat social, és fàcil en moments de dificultats econòmiques caure en mesures purament Tatcherianes en que la única prioritat és la econòmica, l’any 2010 i des de diferents àmbits públics i privats es van assentar les bases de la Responsabilitat Social ; part de la informació que us donem està extreta d’una normativa de la Unió Europea i extreta d’una pàgina de la Generalitat.
La responsabilitat social és un model en el qual les empreses o administracions incorporen en la seva gestió aspectes relacionats amb l’àmbit social i mediambiental mitjançant un compromís per part de la direcció i el diàleg amb els grups d’interès, amb l’objectiu de que les actuacions siguin més sostenibles, la gent visqui millor i es redueixin determinats dèficits socials.
La Comisión Europea, en el Libro verde para el fomento de un marco europeo para la responsabilidad social de las empresas (Comunicación de la Comisión Europea) define la RSE como la integración voluntaria por parte de las empresas de las cuestiones sociales y medioambientales en las operaciones y en las relaciones con los grupos de interés: clientes, proveedores, trabajadores, accionistas y la comunidad en que opera".

Quines són les principals característiques ?
La RS va més enllà del compliment de les lleis i normatives vigents i aplicables, que només són un punt de partida.
·        La RS és una pràctica voluntària i conscient d’adoptar patrons i exigències en matèria de gestió, de les organitzacions socialment compromeses.
·        La RS es basa en el desenvolupament sostenible, combinant l’aspecte econòmic amb el social i mediambiental, canviant l’objectiu de maximitzar beneficis a curt plaç per d’altres que facin compatible el creixement econòmic a llarg plaç amb la protecció del medi ambient i les iniciatives socials.
·        La RS es caracteritza també per la seva transversalitat, entesa com una nova cultura que impregna tota l’empresa o administració.
·        La RS basa el seu èxit en la transparència i la participació de les parts interessades en els diversos àmbits d’actuació.
Les administracions públiques tenen un paper molt important en el desenvolupament del creixement de la responsabilitat social.
Les administracions tenen una doble responsabilitat, a nivell intern en relació amb les persones treballadores i també a nivell extern en tant que entitat que té la funció de vetllar per l’ interès públic de la ciutadania.
Projecció interna:
Les administracions en relació amb la gestió interna dels seus organismes han de ser líders en l’aplicació de les actuacions més innovadores en els àmbits següents :
- condicions de treball
- compra responsable
- medi ambient
- canvi de model energètic.

Projecció externa :
Les administracions han de ser també impulsores o dinamitzadores dels processos d’implantació de la cultura de responsabilitat social en el conjunt de la societat. Disposen d’eines importants com ara :
- la incorporació en la contractació pública de clàusules socials i ambientals ex : afavorint l’ocupació dels col·lectius amb més dificultat per trobar feina o prioritzant les persones que habiten al municipi, o les empreses que treballen amb un plus de respecte al medi ambient.
- l’impulsa de les actuacions destinades a donar a conèixer la RS mitjançant incentius.

“El gasto de las administraciones en contratos para la adquisición de productos, servicios e infraestructuras representa el 17% del PIB de la UE (algunos datos constatan que en Catalunya representa cerca del 20%). Una contratación pública más responsable permitiría a las administraciones utilizar este dinero con más eficacia y contribuir a la innovación, el empleo y un crecimiento respetuoso con el medio ambiente.”

En èpoques de crisi es produeixen canvis; és responsabilitat de tots que aquests canvis no representin un retrocés de qualitat de vida sinó que  es busquin respostes socialment compromeses i imaginatives per optimitzar els recursos i beneficiar la població.


En tant que associació de veïns recordem a aquesta corporació la conveniència de contestar per escrit les nostres preguntes i propostes, això ens permet informar els nostres socis d’una manera més objectiva i transparent.