20/7/11

En defensa de la Sanitat Pública


Avui, Un cop més hem fet una concentració al CAP de Sort en contra de les retallades que volen aplicar a la nostra comarca. Cada vegada hi ha més gent implicada...encara que haurien de ser molts.
Ahir, la plataforma d'usuaris i personal sanitari ens vam entrevistar amb el Sindic i vam fer arribar aquest escrit, amb més de 500 firmes que portem recollides recolzant el escrit.
Síndic de Greuges
Benvolgut senyor,
El Pallars Sobirà és una comarca amb unes característiques especials degut a l’àmplia dispersió de la població, la gran extensió del seu territori, la gran distància tant de la capital de la província com de Barcelona i l’absència d’altres serveis sanitaris que no sigui l’atenció primària de salut.
És per aquesta raó que estem preocupats pels canvis que s’han fet en els serveis sanitaris de la nostra comarca.
S’han retallat els horaris dels consultoris locals, com els del Baix Pallars i Rialp. Molts dies dels que segons l’horari acordat haurien d’estar oberts, no ho estan, o es canvia l’horari sense previ avís, pel que no se sap mai quan estarà obert.
Ha augmentat el temps d’espera per visites als especialistes, que ja és de 2-3 mesos.
S’ha canviat una infermera que visitava cada dia a Sort un cupo d’unes mil persones, per una altra que només visita un dia a la setmana. Els altres dies es cobreix aquest servei per infermeres d’altres cupos, cosa que fa difícil el seguiment de les malalties cròniques i de la gent gran, augmentant molt el temps d’espera per a les visites de seguiment.
També s’ha reduït una persona de la Unitat d’Atenció a l’Usuari del CAP Sort, quedant només una sola persona al taulell per atendre als usuaris tant presencial com per telèfon. Això causa llargues cues al taulell per demanar informació, programar visites, recollir documents o qualsevol dels tràmits que calgui realitzar. El telèfon no para de sonar i no el poden contestar, de manera que quan es telefona acostuma a sortir el contestador automàtic. Només es contesta el telèfon d’urgències i si el motiu de la trucada no es considera urgent no s’atén. Això pot agreujar-se a partir del 25 de juliol en que està prevista la recepció de les trucades d’urgència de la comarca de l’Alt Urgell.
En època de vacances en comptes de 2 metges i 2 infermeres, només treballa 1 metge i 1 infermera al CAP Sort, pel que si han de sortir per una urgència el CAP queda desatès i els pacients que tenien hora concertada han d’esperar a que tornin. O han d’esperar igualment quan atenen les visites urgents que acudeixen al CAP. Així la qualitat de l’atenció que rebem els usuaris es veu negativament afectada per l’augment de les hores d’espera.
Es dona la circumstància que, davant l’anunci de retallades en comarques properes com el Pallars Jussà, els alcaldes i el consell comarcal donen suport en contra de les retallades. En canvi a Sort ni l’alcalde ni el consell comarcal dona cap tipus de suport en contra de les retallades que s’han fet al Pallars Sobirà, que ha estat de 6 persones de les 27 que hi havia. Això representa una diferència de tracte per raó del partit polític que governa el municipi i la comarca.
Ja fa anys que s’apliquen ajustos de personal sanitari al no cobrir-se baixes o vacances però ara, amb la reducció del personal a causa de les retallades, el dret dels usuaris a una assistència sanitària adequada es visqui on es visqui s’ha vist vulnerat.
Ja es rentabilitzava al màxim els serveis sanitaris, amb reducció de la despesa farmacèutica (actualment menys del 24% del pressupost, quan el 2003 era del 29%) i contenció de probes diagnòstiques per imatge (la tecnologia encareix molt la sanitat). Però la línia és prima entre retallar més la despesa i el personal sanitari i empitjorar l’atenció.
Davant la indefensió dels usuaris per les institucions que haurien de vetllar per tal que rebessin una atenció sanitària de qualitat, apel·lem a vostè per defensar una sanitat de qualitat a la nostra comarca.
Cordialment,
Plataforma de personal i usuaris de la Sanitat Pública