29/6/11

CARTA OBERTA

AL CAP DE LA UNITAT DE CARRETERAS DE L’ESTAT A LLEIDA

Sr. Juan Antonio Romero Lacasa

Senyor,

El dia 9 de juny es va fer la presentació del projecte de la variant de Gerri de la Sal (N-260) a Tremp. Els veïns hem de suposar que aquest acte no s’ha fet al Baix Pallars o al Pallars Sobirà per continuar en la línea de nul·la receptivitat davant les opinions i propostes fetes des del municipi.

Res a dir a un projecte que respon a la premissa de voler evitar la travessia de Gerri de la Sal de la carretera N-260 i perquè compta amb la consideració de via rapida. La futura permeabilitat de la carretera però No és sinònim de bona mobilitat, doncs atès que els desplaçaments de curt i mitja recorregut i de freqüències quotidianes, de usuaris habituals son la majoria, en front de desplaçaments de llarg recorregut que corresponen a usuaris ocasionals son una minoria, 1 de cada 5 vehicles haurà de fer la travessia de Gerri.

Voldríem que entengués que val la pena aprofitar aquesta oportunitat única per eliminar TOTALMENT la servitud de pas que la travessia suposa per Gerri, i evitar-ne el pas obligat i reiteratiu als usuaris amb origen o destí als pobles del Barranc d’Ancs, Pla de Corts, Pla de Montcortès o a la Vall Fosca.

En relació a itineraris nord on hi tenim la capital de comarca, el trajecte ens comportaria haver de fer obligats un recorregut extra de 4 Km., o sigui de uns 5 minuts més cada vegada (2Km a sud i 2Km a nord amb canvi de sentit). A més dels afectats al·ludits, també un recorregut obligat a fer per a tots aquells vehicles que provinents de nord és dirigeixin al paratge d’Arbolò.

Assenyalar que de procedència sud el carril d’entrada al paratge “turístic” d’Arbolò és de minsa i esporàdica circulació de vehicles, i no és raó per impedir què els provinents de Gerri no puguin disposar del carril sentit nord que permeti entroncar la carretera actual amb la nova calçada N-260.

Sabem que existeixen solucions tècnicament viables. Un recorregut de la variant més a cel obert faria possible fer un enllaç nord de dimensions i geometria equivalents a l’enllaç de connexió amb la carretera de Baén existent a uns 2Km. al sud de Gerri.

Aquest enllaç és també necessari per raons de seguretat i diligencia en Protecció Civil. Els residents al municipi exigim igualtat de drets per poder gaudir d’una prestació àgil i eficient. El veïns del Baix Pallars es quedarien incomunicats de la resta de la comarca si hi hagués alguna incidència a d’interior del túnel projectat.

Cal recordar que l’estudi de declaració d’impacte ambiental va ser ajornat per se fet en el moment de les obres, i això ja és ara. Creiem que aquest estudi confirmaria l’existència de dèficits i carències a pal·liar amb mesures correctores.

La nova norma del 23-12-2010 obliga a projectes iniciats i futurs com també als corresponents a les obres adjudicades a ser revisats per tal esser ajustats als requeriments d’eficiència i d’estalvi de la despesa en l’àmbit de l’obra pública. Els túnels i viaductes a construir han de ser els estrictament necessaris; La longitud de túnels i viaductes ha de ser la mínima compatible amb l’estudi de la declaració d’impacte ambiental.

Podríem enumerar més carències en la planificació d’aquest projecte que no ha tingut en compte cap de les necessitats cabdals del municipi, i lamentem no haver tingut ocasió de presentar-li personalment les nostres inquietuds.

Ens mantindrem en les nostres demandes, atentament,

Associació de Veïns de Baix Pallars, “Lo Pedrís”